ANAYASA’YI CUMHURİYET ÖNCESİNE GÖTÜRMEK

Bağlaşık donanmasının boğaza demirlediği 13 Kasım 1918’den itibaren İstanbul esir şehirdir. Bağlaşık güçlerince 16 Mart 1920’de Meclis-i Mebusan (Osmanlı Parlamentosu) basılıp, bazı mebusların tutuklanmasıyla esaret bir üst boyuta ulaşacaktır.Milli Mücadelenin merkezi Ankara ile Saltanat ve Hilafet merkezi İstanbul arasındaki güç ve otorite yarışına kısaca değinmenin zamanıdır.

 

1918 - 1922 arası, esir şehrin kısa ömürlü Mütareke Hükümetleri ( Bab-ı Ali ) birbirini izlemektedir. Erzurum-Sivas Kongrelerini engelleme, kurtuluşun meşruiyet kaynağı TBMM’yi kökleşmeden boğma girişimleri, Mütareke döneminin Damat Ferit hükümetlerinden gelecektir. Ankara, bu süreçte taktik olarak, İngiliz vesayetini kabullenmiş halife sultanı doğrudan hedef almamakta, bütün eleştiri oklarını Damat Ferit’e yönelmektedir.

Sivas Kongresinde, manda ve himaye reddedilmiş, tam bağımsızlık ilkesi kabul edilmiştir. Anadolu ve Rumeli Müdafaayı Hukuk Cemiyetleri birleştirilerek, yerel/bölgesel kurtuluş örgütleri merkezi yapıya (ARMHC) kavuşturulmuş, Mustafa Kemal Paşa’nın liderliğinde Milli Mücadelenin yürütme organı Heyeti Temsiliye oluşturulmuştur. Heyeti Temsiliye, 23 Nisan 1920’de TBMM’nin çalışmaya başlamasına kadar, Milli Mücadele’nin merkezi örgütü işlevini sürdürecektir.

23 Nisan 1920 sonrası, Milli Mücadelenin meşruiyet organı TBMM’nin faaliyete geçmesiyle, Heyet-i Temsiliye’ nin misyonu sona erecek, Milli İradenin temsil organı TBMM, tek belirleyici olacaktır. Kurtuluş Savaşı’nın olağanüstü koşullarında, yasama ve yürütmenin iç içe geçtiği, meclis hükümeti sistemi söz konusudur. Mustafa Kemal, TBMM’nin Reis Paşası olarak çok daha ağır ve önemli sorumluluklar üstlenmiştir.

23 Nisan 1920 sonrası, Bab-ı Ali ile TBMM arasında iyice artan güç ve otorite mücadelesinin galibi  Ankara olacaktır. Hilafet ve saltanat makamının desteğine rağmen, Mütareke Hükümetlerinin Anadolu’daki askeri ve mülki nüfuzu neredeyse sıfırlanmıştır.1876 tarihli Kanun-i Esasi ( Anayasa ) İstanbul ve Ankara açısından yürürlüktedir. O halde böyle bir süreçte, Anayasa olarak adlandırılmayan fakat Anayasa olarak nitelenen Teşkilat-ı Esasiye Kanunu niçin gündeme gelmiştir? 20 Ocak 1921 tarihli, 23 maddelik Teşkilat-ı Esasiye Kanunu, Ankara’nın/TBMM’nin, yasama-yürütme-yargısal faaliyetlerinin, adı ilan edilmemiş yeni devletin ülkede ve uluslararası ilişkilerde meşruiyetini sağlayacak temel metin olarak düşünülmüştür.

Milli Mücadele’nin yasama ve yürütme organlarının her türlü faaliyeti, mülki ve askeri işleyiş, adı ilan edilmemiş devletin işlevlerini gerçekleştirebilmesi için ihtiyaç duyulan hukuk meşruiyeti ve yasallık 1921 Anayasası ile sağlanacaktır. Diğer yandan yukarıda değinildiği üzere 1876 Anayasası yürürlükten kaldırılmamıştır. Keza saltanat ve hilafet halen varlığını sürdürmektedir. Bu nedenle kimi çevrelerin, 1921 Anayasasına sarılmaları, “Yeni ve Sivil Anayasa” için referans göstermelerinin arka planı üzerinde iyi düşünülmelidir.

Saltanat ve hilafetin varlığını sürdürdüğü, Cumhuriyet’in ilan edilmediği döneme sabitlenip, 29 Ekim 1923 eşiğini geçmemek, Çağdaş Türkiye’nin temel hukuk dayanağı 1924 Anayasasını yok saymak olarak özetlenebilecek, sivil/darbe karşıtı  (!) Anayasa kampanyasının asıl amacı nedir mi diyorsunuz?

Ulus devlet üniter yapı temelli devlet/rejim mimarisini ortadan kaldırma amaçlı takunya darbesine meşruiyet kazandıracak yeni/sivil Anayasa ile  Cumhuriyet öncesine dönebilmenin yolunu açmak !

Av. Hüseyin Özbek

Eserler/Kitaplar

HAKİMİYETİ MİLLİYE Mİ HAKİMİYETİ KÜLLİYE Mİ ANAYASA’YI CUMHURİYET ÖNCESİNE GÖTÜRMEK REJİM NE ZAMAN DEĞİŞTİ? SIRÇA KÖŞKÜN KIRILAN CAMI 31 MART’IN İNTİKAMI JÖN TÜRKLERDEN JÖN TÜRKİYELİLERE KENT BİLİNCİ Mİ ETNOFEODAL DAYATMAYA TESLİMİYET Mİ TÜRK SERMAYESİNDEN TÜRKİYELİ SERMAYEYE ÇANAKKALE CENTİLMENLER SAVAŞI MIYDI ? MİLLET MALIDIR TÜRK HALKI GAZZELİ GÖÇÜNE Mİ HAZIRLANIYOR ÜÇÜNCÜ ERMENİ DALGASI SINIRLARI ZORLARKEN TÜRK KİMLİĞİNİ TUTSAK ALAN BEDEVİ SOSYOLOJİSİ TARİHÇİLİK BAŞKA MEDDAHLIK BAŞKA ARAÇSALLAŞTIRILAN YARGI SİLAHA DÖNÜŞTÜRÜLEN HUKUK KONSOLOSLUK MAHKEMELERİNDEN SÖMÜRGE YARGISINA FETÖ’YE KİMLER YOL VERDİ DEMOGRAFİK ÇÖPLÜĞE DÖNÜŞTÜRÜLEN ZAVALLI ÜLKEM 101. YILINDA MÜBADELEYE BAKIŞ CUMHURİYET ŞEHİDİ UĞUR MUMCU “ÜÇ TARZI SİYASET”İ YENİDEN HATIRLAMAK ASKER DÜŞMANLIĞININ GENETİK ŞİFRELERİ NOEL KUTLAMASI MI ETNİK AYRILIKÇI MANİFESTO MU ZEYTİNDAĞI’NDAN GÜNÜMÜZE ÇÖLDE DEĞİŞEN BİRŞEY YOK KIZILCA GÜN GÜNEYDOĞUDAN ÖYKÜLER CUMHURİYET ŞEHİDİ NECİP HABLEMİTOĞLU YER EKSİ İKİ İHANETE ÖVGÜ YARIŞI ATTİLA OLMAYAN TÜRK TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİNE İNTİHAR SALDIRISI İHANET SİMGELERİNİ ANITLAŞTIRMANIN DAYANILMAZ SAKİLLİĞİ BİR BAŞKA AÇIDAN YEREL YÖNETİM STARBUCKS MU ZEMZEM Mİ BİLGE DİPLOMATIN ARDINDAN SİVİL ANAYASA MI EMİRNAME Mİ TÜRKİYE`NİN CUMALARI VAHDETTİN`İN 100.YIL RÖVANŞI KURTULUŞA LANET İŞGALE DAVET SİVİL SOSLU TAKUNYA ANAYASASI DEMOGRAFİK SUİKAST MADIMAK ASLINDA NE İDİ LOZAN’IN 100. YILINDA SEVR ÇAĞIRMA SEANSLARI MİLLİ MÜCADELENİN İSYAN MANİFESTOSU MANKURTLAŞIRSAN YOK OLURSUN KURTULUŞUN İLK ADIMINA SÜRÜLEN LEKE TAŞIYAN MI TAŞINAN MI KAZANÇLI DEPREM ÜZERİNDEN TOPLUM MÜHENDİSLİĞİ CUMALAR YİNE YANILTMADILAR 31 MART’IN DERİN KÖKLERİ ÇANAKKALE'Yİ DENİZDEN OKUMAK İSTİKLÂL MARŞI 102 YAŞINDA ÜÇ DEVRİM YASASI ÇÜRÜTÜLEN KURUMLARIN YANILTICI ALTERNATİFLERİ ÜZERİNE KARARGAHTA KUŞATILIP KIŞLAYA HAPSOLMAK POSTMODERN DERSİM HAREKATI BOZKURT ÖDÜLÜNDEN BOZKURT ÖDÜNÜNE DEPREM ÜZERİNDEN SURİYELİ PAZARLAMAK BAROLARIN SIĞINMACI SORUMLULUĞU JEOPOLİTİK İLE TEOPOLİTİK ARASINA SIKIŞMAK Mütareke Döneminin İşbirlikçileri Kuruluş Mimarisi CEMEVİ SALDIRISI NOTLARI Bağımsızlık belgesi: Lozan ZAHO ÜZERİNDEN TÜRKİYE `YE KUMPAS DOGA İLE KAVGA EDİLMEZ İŞGAL MECLİSİNDEN KURTULUŞ MECLİSİNE TERMİNOLOJİK ALIŞKANLIKTAN DÜŞÜNSEL TUTSAKLIĞA TÜRKLERİN KADERİNİ DEĞİŞTİREN “KADERİN ADAMI” Yüz yıllık Onur MİLLİ KURTULUŞUN GAZİ MECLİSİ BİR İHANET KRONOLOJİSİ RUSLARIN KILIÇ HAKKI NE ZAMAN İBADETE AÇILACAK TEKALİF-İ MİLLİYE DEVLETTEN PARA ALMAYAN ADALET BAKANI SURİYELİLER NASIL KALICILAŞTIRILIR MANDADAN EVVEL İSTİKLAL Dördüncü Bozgun Utancı Anıtlaştırma KUVVETLER AYRILIĞINA DÖNÜŞ İHTARI GÜLE GÜLE ÇAĞDAŞ NASREDDİN HOCA BENİ BURAYA GÖMÜN OĞLUM ÜŞÜR İKİNCİ SARISÜLÜK CİNAYETİ LOZAN ANTLAŞMASI'NIN 92. YILDÖNÜMÜ PROVASI YAPILAN ŞAHADET ŞAM’DA CUMA NAMAZINDAN ANKARA’DA CENAZE NAMAZINA 9 Haziran’da İnebolu’da olmak 7 HAZİRAN SEÇİMLERİ ÜZERİNE TÜRK SOLUNU SİYASAL KÜRTÇÜLÜĞÜN MARABASI YAPMAK SON UMUDUMUZ ANZAK BEYAZ PERDEDEN SIKILAN TAŞNAK KURŞUNU SÖMÜRGE SOLUNUN TURNUSOL KAĞIDI Ters Orantılı Etnik Denklem Türk Kalesi Yıkılırken MAĞDURİYET Mİ HUKUK TANIMAZLIK MI ORTA OYUNU ORTADAN KALDIRILIRSA SÖMÜRGE EKONOMİSİNİN SÖMÜRGE HUKUKU FLAMAN`IN KOYUNU SONRA ÇIKAR OYUNU ANAVATAN AHISKA VATAN TÜRKİYE AYDIN DOGAN MEDYADAN ÇEKİLİRKEN ŞEHİT KAYMAKAM KEMAL BEY PREVEZE Mİ İNEBAHTI MI TÜRK KOVULUNCA GERİDE TÜRKİYE KALIR MI ÜÇÜNCÜ TAŞNAK TAARRUZU TAHSİN ÇAVUŞ `UN ÖLDÜĞÜ GÜN KEREM`İN DÜDÜĞÜ AMA ÖLMEMİŞ DEĞİL Mİ BABA SEN ÇÜRÜMENİN RESMİNİ YAPABİLİR MİSİN ABİDİN? Kürdistan bayrağını göndere ve sineye çekenler –çektirenler – üzerine fütürist bir deneme İMAJ BOZULMASI YA DA “EROL TAŞ” LAŞTIRMA HÜSEYİN MASKELİ YEZİTLİK Ya da ALMAN ALEVİLİĞİ İHTİHAR BELGESİNİ YIRTAN MECLİSTEN ARDINDA İNTİHAR MEKTUBU BIRAKAN MECLİSE SENİN VATANIN NERESİ ? KIRIKÇI İSMAİL AĞA ÜÇÜNCÜ BALKAN BOZGUNU DAYATMASINA HAYIR MANİCİ BAŞI LOZAN ANTLAŞMASI `NIN 93. YILDÖNÜMÜ GÜL DESTİ GÜLÜM DESTİ ODUNUN KURUSU SUYUN DURUSU İSTANBUL BAROSU LAİKLİK PANELİ TOPLUM MÜHENDİSLİĞİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI KERKÜK BARZANİ’YE HOYRATLAR BİZE Mİ? CHP ’NİN YERİNE TAKLİDİ Mİ KONDU? MEZHEP MAKYAJLI ETNİK STRATEJİ UYUM MUCİZESİ Din Makyajlı Etnik Strateji AYRIŞMA DİNAMİĞİ NASIL İMAL EDİLİR SECCADEYİ İSLAMIN KABE’ SİNDEN KAPİTALİZMİN KABE’SİNE ÇEVİRMEK TÜRK ULUSUNU YENİDEN ERGENEKON’A KAPATMAK Postmodern Açılımın Turfanda Meyvesi MEHMET’İ HANGİ KURŞUN ÖLDÜRDÜ  TÜRKİYE’NİN SERMAYESİNDEN SERMAYENİN TÜRKİYE’SİNE İngilizce Ninnilerle (Uyutayım seni, büyüteyim seni, eğiteyim seni...) 90. Yılında Lozan İngilizce Ninnilerle
Yol Tarifi