“ÜÇ TARZI SİYASET”İ YENİDEN HATIRLAMAK

1895’te girdiği Harbiye’nin 2.döneminde Kurmay sınıfına ayrılan Akçura,Türkçü çalışmalarından ötürü cezalandırılıp Fizan’a sürülür. 1899 yılında Trablusgarp’a ulaşan Akçura, Fizan’a götürülmeden bir fırsatını bulup Avrupa’ya kaçarak Jön Türklere katılır. Paris’te Siyasal Bilgiler öğrenimi gören Akçura’nın bitirme tezi;“Osmanlı Devleti Kurumlarının Tarihi Üzerine Bir Deneme” dir. Mezuniyetten ( 1903 ) sonra, yasaklı olduğundan İstanbul’a dönemeyeceği için amcasının yanına Kazan’a gider. Osmanlı İmparatorluğunun önündeki 3 seçeneğin, 3 yolun incelendiği  Üç Tarzı Siyaset ( 1903 ) makalesini Kazan’da kaleme alır.

Akçura, 4 yıl kaldığı Kazan’da, tarih coğrafya ve Osmanlı Türk Edebiyatı öğretmenliği yapar, Kazan Muhbiri Gazetesini çıkarır. Gaspıralı İsmail Bey, Alimerdan Bey, Abdürreşit Kadıİbrahimov gibi Türkçülerle, Rusya Müslümanları İttifakı partisini kurar.Kuzey Türkleri, ilk kez bu parti sayesinde Duma’ya ( Rusya Meclisi )temsilci gönderme olanağı bulacaktır.

II. Meşrutiyet’in ilanından sonra, 1908’de geldiği İstanbul’da, Darülfünun ( Üniversite ) ve Mülkiye Mektebi’nde siyasi tarih dersleri verecek, Türk Derneği ve Türk Ocağı’nın kurucuların arasında yer alacak, Türk Yurdu dergisinin başyazarlığı ve editörlüğünü üstlenecektir. 

Yusuf Akçura ( 1876-1935 ) Üç Tarzı Siyaset’i 1903’te Kazan’da yazar. 1904 yılında Mısır’da yayınlanan Türk Gazetesinde tefrika edilen makale İstanbul’da, II. Meşrutiyet sonrası, 1912 yılında yayınlanma olanağı bulacaktır. Makale ilk yayınlandığında ( 1904 ) II.Meşrutiyet ( 23 Temmuz 1908 ) gerçekleşmemiş, Trablusgarp ve Balkan Savaşları ( 1912-1913 ) yaşanmamış, Trablusgarp (Libya) ve Rumeli henüz elden çıkmamıştır.  Akçura’nın 27 yaşında yazdığı  makalenin, düşünce dünyamızda yarattığı etkinin, aradan geçen 100 yılı aşkın süreye rağmen güncelliğini yitirmemesi üzerinde düşünülmelidir. 

Akçura, Üç Tarzı Siyaset makalesinde, Osmanlı İmparatorluğunun siyasi varlığının devamı ve  coğrafyasını koruyabilmesi açısından, Osmanlıcılık, İslamcılık ve Türkçülük akımlarını inceler. Osmanlı tebaası, Müslüman ve Gayrı Müslimlerin Osmanlılık ekseninde birlikteliği olarak özetlenebilecek Osmanlıcılığın, makalenin yazıldığı dönem itibariyle realitede bir karşılığının olmadığı sonucuna varır. Avrupa ve Çarlık Rusya’sının etnik tahrik ve yönlendirmeleri karşısında, Gayrı Müslim etnisitelerin, Osmanlıcılık düşüncesine itibar etmeyeceğini örnekleriyle anlatır. Balkan yenilgisi sonrası yaşananlar Osmanlıcılığın iflasının pratikte doğrulanması olarak değerlendirilmelidir. 

İslamcılık, Osmanlı tebaası İslam etnisitelerin, Halife Sultanın tebaası olarak bir arada, yaşaması düşüncesinden hareket etmektedir. Balkan Savaşı döneminde yaşanan Arnavutluk isyanı, İslamcılığın, farklı etnisiteden Müslümanları bir arada tutmaya yetmeyeceğini kanıtlayacaktır. Makalenin kaleme alındığı 1903’te ortada ne Arnavutluk isyanı ne de Arap isyanı vardır. Balkan Savaşı (1912 ) ve 1.Dünya Savaşı ( 1916 ) patlayacak Arap isyanı, Akçura’nın öngörüsünün trajik ve ibretlik kanıtları olacaktır.1.Dünya Savaşında Halifenin Cihat çağrısına sırt dönüp, İngiltere’nin yönlendirmesinde gelişen  Arap isyanı, Osmanlıcılıktan sonra İslamcılık hayalinin de sonunu getirecektir.

Türkçülük, yaşama ve uygulama şansı olmayan Osmanlıcılık ve İslamcılık yerine, Osmanlının asli/kurucu unsuru olan Türk’e dayalı bir devlet yapılanması halinde var olunabileceği düşüncesidir. Türkçülük merkezinde gelişen aydınlanma/çağdaşlaşma, 29 Ekim 1923’te somutlaşacak, Cumhuriyet döneminde ulus devlet ünter yapı ekseninde gerçekleşecek bir düşüncenin, filizlenmesi ve aydınlardan başlayarak daha geniş kitlelerde taban bulmaya başlaması sürecidir. 

Yeni Osmanlıcılık ve Postmodern Halifelik düşleri görenlere bir kez daha hatırlatalım. Şam’da Cuma namazı hayaliyle Türkiye’yi bunca ağır faturalarla karşı karşıya bırakmadan önce, Üç Tarzı Siyaset’i bir kez olsun okusaydınız. Okusaydınız da, 100 yıl önce Arap çöllerinde serapa dönüşen, çöl kumuna yazılırken rüzgarın anında havaya savurduğu bir hayalin peşinden Milleti yeni acılara, yeni felaketlere sürüklemeseydiniz! 

Av. Hüseyin Özbek

Eserler/Kitaplar

BAROLARIN HUKUK VE DEMOKRASİ SINAVI BARODA DEĞİŞİM Mİ İKİNCİ YÜCEL SAYMAN DÖNEMİ Mİ? TARİHİ TERSTEN OKUMANIN AĞIR FATURASI Emperyalizmin Teopolitik Kuklası KUVVETLER AYRILIĞI MI KUVVETLİNİN AYRICALIĞI MI Yeni Adli Yılda YARGI İLE YÜRÜTMENİN YENİ ANAYASA PASLAŞMASI BÜYÜK TAARRUZ’DAN BÜYÜK ZAFERE ANADOLU’NUN TÜRK MÜHRÜ SÖKÜLÜRKEN MALAZGİRT’İ ANMANIN DAYANILMAZ HAFİFLİĞİ HACI BEKTAŞ VELİ Mİ HACI HANS VELİ Mİ TÜRKİYE’NİN DENİZ STRATEJİSİ VAR MI SEVR’DEN LOZAN’A TÜRK SÜNGÜSÜYLE AÇILAN YOL Kıbrıs Barış Harekatının 50. yıldönümünde DESPİNA VANDİ’NİN VERDİĞİ DERS Emperyal yazılımlı Bir İhanet Yapılanması İSTİKLALİ YOK EDEN ADLİ KAPİTÜLASYON İÇERİDE DEMOGRAFİK İŞGAL DIŞARIDA DEMOGRAFİK BOZGUN TÜRKİYELİ CUMALAR UKRAYNA ZİRVESİNİN ORTAYA ÇIKARDIĞI DEVLET ALZHEİMERİ TÜRKLÜĞE SAVAŞ AÇAN TÜRKİYELİLER TÜRKİYE`DEKİ YUNAN LOBİSİNİN 19 MAYIS ÇIKARTMASI NASIL BİR YUMUŞAMA BÜYÜK SAVUNMA MİTİNGİ 25 NİSAN 1915 VE KADERİN ADAMI ADİL ACAR’DAN SATILMIŞ SARIKAYA’YA ATTİLA OLMAYAN TÜRK AGAMEMNON OLAN YUNAN HAKİMİYETİ MİLLİYE Mİ HAKİMİYETİ KÜLLİYE Mİ ANAYASA’YI CUMHURİYET ÖNCESİNE GÖTÜRMEK REJİM NE ZAMAN DEĞİŞTİ? SIRÇA KÖŞKÜN KIRILAN CAMI 31 MART’IN İNTİKAMI JÖN TÜRKLERDEN JÖN TÜRKİYELİLERE KENT BİLİNCİ Mİ ETNOFEODAL DAYATMAYA TESLİMİYET Mİ TÜRK SERMAYESİNDEN TÜRKİYELİ SERMAYEYE ÇANAKKALE CENTİLMENLER SAVAŞI MIYDI ? MİLLET MALIDIR TÜRK HALKI GAZZELİ GÖÇÜNE Mİ HAZIRLANIYOR ÜÇÜNCÜ ERMENİ DALGASI SINIRLARI ZORLARKEN TÜRK KİMLİĞİNİ TUTSAK ALAN BEDEVİ SOSYOLOJİSİ TARİHÇİLİK BAŞKA MEDDAHLIK BAŞKA ARAÇSALLAŞTIRILAN YARGI SİLAHA DÖNÜŞTÜRÜLEN HUKUK KONSOLOSLUK MAHKEMELERİNDEN SÖMÜRGE YARGISINA FETÖ’YE KİMLER YOL VERDİ DEMOGRAFİK ÇÖPLÜĞE DÖNÜŞTÜRÜLEN ZAVALLI ÜLKEM 101. YILINDA MÜBADELEYE BAKIŞ CUMHURİYET ŞEHİDİ UĞUR MUMCU “ÜÇ TARZI SİYASET”İ YENİDEN HATIRLAMAK ASKER DÜŞMANLIĞININ GENETİK ŞİFRELERİ NOEL KUTLAMASI MI ETNİK AYRILIKÇI MANİFESTO MU ZEYTİNDAĞI’NDAN GÜNÜMÜZE ÇÖLDE DEĞİŞEN BİRŞEY YOK KIZILCA GÜN GÜNEYDOĞUDAN ÖYKÜLER CUMHURİYET ŞEHİDİ NECİP HABLEMİTOĞLU YER EKSİ İKİ İHANETE ÖVGÜ YARIŞI ATTİLA OLMAYAN TÜRK TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİNE İNTİHAR SALDIRISI İHANET SİMGELERİNİ ANITLAŞTIRMANIN DAYANILMAZ SAKİLLİĞİ BİR BAŞKA AÇIDAN YEREL YÖNETİM STARBUCKS MU ZEMZEM Mİ BİLGE DİPLOMATIN ARDINDAN SİVİL ANAYASA MI EMİRNAME Mİ TÜRKİYE`NİN CUMALARI VAHDETTİN`İN 100.YIL RÖVANŞI KURTULUŞA LANET İŞGALE DAVET SİVİL SOSLU TAKUNYA ANAYASASI DEMOGRAFİK SUİKAST MADIMAK ASLINDA NE İDİ LOZAN’IN 100. YILINDA SEVR ÇAĞIRMA SEANSLARI MİLLİ MÜCADELENİN İSYAN MANİFESTOSU MANKURTLAŞIRSAN YOK OLURSUN KURTULUŞUN İLK ADIMINA SÜRÜLEN LEKE TAŞIYAN MI TAŞINAN MI KAZANÇLI DEPREM ÜZERİNDEN TOPLUM MÜHENDİSLİĞİ CUMALAR YİNE YANILTMADILAR 31 MART’IN DERİN KÖKLERİ ÇANAKKALE'Yİ DENİZDEN OKUMAK İSTİKLÂL MARŞI 102 YAŞINDA ÜÇ DEVRİM YASASI ÇÜRÜTÜLEN KURUMLARIN YANILTICI ALTERNATİFLERİ ÜZERİNE KARARGAHTA KUŞATILIP KIŞLAYA HAPSOLMAK POSTMODERN DERSİM HAREKATI BOZKURT ÖDÜLÜNDEN BOZKURT ÖDÜNÜNE DEPREM ÜZERİNDEN SURİYELİ PAZARLAMAK BAROLARIN SIĞINMACI SORUMLULUĞU JEOPOLİTİK İLE TEOPOLİTİK ARASINA SIKIŞMAK Mütareke Döneminin İşbirlikçileri Kuruluş Mimarisi CEMEVİ SALDIRISI NOTLARI Bağımsızlık belgesi: Lozan ZAHO ÜZERİNDEN TÜRKİYE `YE KUMPAS DOGA İLE KAVGA EDİLMEZ İŞGAL MECLİSİNDEN KURTULUŞ MECLİSİNE TERMİNOLOJİK ALIŞKANLIKTAN DÜŞÜNSEL TUTSAKLIĞA TÜRKLERİN KADERİNİ DEĞİŞTİREN “KADERİN ADAMI” Yüz yıllık Onur MİLLİ KURTULUŞUN GAZİ MECLİSİ BİR İHANET KRONOLOJİSİ RUSLARIN KILIÇ HAKKI NE ZAMAN İBADETE AÇILACAK TEKALİF-İ MİLLİYE DEVLETTEN PARA ALMAYAN ADALET BAKANI SURİYELİLER NASIL KALICILAŞTIRILIR MANDADAN EVVEL İSTİKLAL Dördüncü Bozgun Utancı Anıtlaştırma KUVVETLER AYRILIĞINA DÖNÜŞ İHTARI GÜLE GÜLE ÇAĞDAŞ NASREDDİN HOCA BENİ BURAYA GÖMÜN OĞLUM ÜŞÜR İKİNCİ SARISÜLÜK CİNAYETİ LOZAN ANTLAŞMASI'NIN 92. YILDÖNÜMÜ PROVASI YAPILAN ŞAHADET ŞAM’DA CUMA NAMAZINDAN ANKARA’DA CENAZE NAMAZINA 9 Haziran’da İnebolu’da olmak 7 HAZİRAN SEÇİMLERİ ÜZERİNE TÜRK SOLUNU SİYASAL KÜRTÇÜLÜĞÜN MARABASI YAPMAK SON UMUDUMUZ ANZAK BEYAZ PERDEDEN SIKILAN TAŞNAK KURŞUNU SÖMÜRGE SOLUNUN TURNUSOL KAĞIDI Ters Orantılı Etnik Denklem BÜYÜK TAARRUZ’DAN BÜYÜK ZAFERE Türk Kalesi Yıkılırken MAĞDURİYET Mİ HUKUK TANIMAZLIK MI ORTA OYUNU ORTADAN KALDIRILIRSA SÖMÜRGE EKONOMİSİNİN SÖMÜRGE HUKUKU FLAMAN`IN KOYUNU SONRA ÇIKAR OYUNU ANAVATAN AHISKA VATAN TÜRKİYE AYDIN DOGAN MEDYADAN ÇEKİLİRKEN ŞEHİT KAYMAKAM KEMAL BEY PREVEZE Mİ İNEBAHTI MI TÜRK KOVULUNCA GERİDE TÜRKİYE KALIR MI ÜÇÜNCÜ TAŞNAK TAARRUZU TAHSİN ÇAVUŞ `UN ÖLDÜĞÜ GÜN KEREM`İN DÜDÜĞÜ AMA ÖLMEMİŞ DEĞİL Mİ BABA SEN ÇÜRÜMENİN RESMİNİ YAPABİLİR MİSİN ABİDİN? Kürdistan bayrağını göndere ve sineye çekenler –çektirenler – üzerine fütürist bir deneme İMAJ BOZULMASI YA DA “EROL TAŞ” LAŞTIRMA HÜSEYİN MASKELİ YEZİTLİK Ya da ALMAN ALEVİLİĞİ İHTİHAR BELGESİNİ YIRTAN MECLİSTEN ARDINDA İNTİHAR MEKTUBU BIRAKAN MECLİSE SENİN VATANIN NERESİ ? KIRIKÇI İSMAİL AĞA ÜÇÜNCÜ BALKAN BOZGUNU DAYATMASINA HAYIR MANİCİ BAŞI LOZAN ANTLAŞMASI `NIN 93. YILDÖNÜMÜ GÜL DESTİ GÜLÜM DESTİ ODUNUN KURUSU SUYUN DURUSU İSTANBUL BAROSU LAİKLİK PANELİ TOPLUM MÜHENDİSLİĞİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI KERKÜK BARZANİ’YE HOYRATLAR BİZE Mİ? CHP ’NİN YERİNE TAKLİDİ Mİ KONDU? MEZHEP MAKYAJLI ETNİK STRATEJİ UYUM MUCİZESİ Din Makyajlı Etnik Strateji AYRIŞMA DİNAMİĞİ NASIL İMAL EDİLİR SECCADEYİ İSLAMIN KABE’ SİNDEN KAPİTALİZMİN KABE’SİNE ÇEVİRMEK TÜRK ULUSUNU YENİDEN ERGENEKON’A KAPATMAK Postmodern Açılımın Turfanda Meyvesi MEHMET’İ HANGİ KURŞUN ÖLDÜRDÜ  TÜRKİYE’NİN SERMAYESİNDEN SERMAYENİN TÜRKİYE’SİNE İngilizce Ninnilerle (Uyutayım seni, büyüteyim seni, eğiteyim seni...) 90. Yılında Lozan İngilizce Ninnilerle
Yol Tarifi