TÜRKİYE`NİN CUMALARI

Müesses nizam tarafından ucuza kapatılan Türkiyeli Cumalardan bahsediyoruz. Osmanlının son döneminden günümüze süregelen, entelektüel dünyamızı kısırlaştırıp çürüten, efendi sahibin kullanışlı Cumalarından. Cumalaşmanın siyasal terminolojimize girişiyle başlayalım yazımıza.

Robinson Crusoe romanıyla meşhur olan Daniel Defoe, değişik işlere girip çıkmış, maceracı  bir köle tüccarıydı. Robinson Crusoe romanı, onun öz yaşamından izler taşır. Roman kahramanı Robinson da Daniel Defoe gibi  köle tüccarıdır!

Edebi değeri olmayan romanın çok tutulmasının nedenine gelelim. Romanda, batı emperyalizminin dünyanın geri kalanı üzerindeki ekonomik ve siyasi egemenliği,  onaylanmaktan öte kutsanmaktadır. Batılı beyaz efendi (İngiliz) Robinson ile onun hizmetine giren Zenci Köle Cuma’nın temsil ettiği kimlikler  etrafında gelişen romanın dönem okurları tarafından çok tutulması üzerinde düşünülmelidir.  

Eser, İngiliz emperyalizminin güneş batmayan imparatorluğa dönüşmekte olduğu dönemin ürünüdür. Dünyanın geri kalanını sömürgeleştirmenin batı açısından doğal hak olduğu tezi işlenen romanı kısaca özetleyelim: ” Köle taciri Robinson’un da içinde olduğu gemi fırtınada kayalıklara oturur. Okyanus’un unutulmuş bir adasında 28 yıl yaşamak zorunda kalan Robinson, doğaya egemen olacak, hayvancılık ve çiftçilik yapacak, bakir toprağın sahibi olarak hakkını verecektir! Robinson, adaya çıkan kötü zencilerin infaz edeceği tutsak zencinin yaşamını kurtarıp hizmetine alacaktır. Beyaz efendi tarafından kurtarıldığı günün (Cuma) adı verilen iyi zenci de  efendisine borcunu köle sadakatiyle, her buyruğunu itirazsız yerine getirerek ödeyecektir!“ Sizin anlayacağınız roman, mazlum halklara, batılı beyaz efendiye itirazsız boyun eğmeyi, hizmetinde bulunmayı, yani iyi zenci olmayı en doğru seçenek olarak sunmaktadır. 

1719’da piyasaya çıkan romanın üzerinden üç yüzyıl geçmesine rağmen hala okunmasının, onlarca kez filme alınmasının nedeni, efendi köle ilişkisinin ad ve terminoloji değişse, daha yumuşak kavramlar kullanılsa da özünde halen devam etmekte oluşunda aranmalıdır. 

Batı emperyalizminin, dünyanın geri kalanında ekonomik ve siyasal üstünlüğünü sürdürebilmesi, Cuma kimliğinin her dönem yeniden üretilmesinden geçmektedir. Sömürge halkları, özellikle aydınları tarafından Cuma kimliğinin benimsenmesi, dayatılan bu kimliği reddedenlerin kötü zenci/vahşi/barbar olarak kodlanması, üzerinde durulması, kafa yorulması gereken bir sorundur. 

Osmanlının çöküş döneminin bu tür aydınları (sömürge münevveranı) dönem edebiyatının ve Cumhuriyet’in ilk çeyreğindeki milli edebiyat akımının sıklıkla işlediği konulardandır. Recaizade Mahmut  Ekrem’in, Ahmet Mithat Efendi’nin, Ömer Seyfettin’in, Yakup Kadri’nin, Mithat Cemal Kuntay’ın roman ve öykülerinde, kimliksiz, halkıyla ortak paydalarını, aidiyet duygusunu yitirmiş karakterler olarak yansıtılırlar.

Mütareke aydınlarının Kurtuluş Savaşında tercihleri Ankara değil, İstanbul’dur. Müdafaayı Hukuk değil, İngiliz Muhipleri  (dostları) Cemiyeti’dir. Yakın geçmişten ders alan Genç Cumhuriyet, eğitim kültür politikasını, Türklük duygusu taşıyan, antiemperyalist, çağdaş, laik düşünceli yurttaşlar yetiştirecek şekilde oluşturmuştu. Aidiyet duygusu gelişmiş, kimlik bunalımına düşmeyecek yurttaşlar ise milli ve çağdaş temelli bir eğitimle yetiştirilebilirdi.

Yukarıdaki paragrafta anlatılanlar yakın geçmişin, Postmodern Cumalık ise günümüzün gerçekliğidir. 29 Ekim 1923’ün temsil ettiği değerler, devletin yol haritası olmaktan çıkınca, Cumalığın yeniden yükselen değer olması kaçınılmazdı. Türkiyeli Cumaların, 3 Kasım 2002 sonrası, 29 Ekim 1923 rejim mimarisi ve bu rejimi ayakta tutan dinamiklerin tasfiye sürecine amasız, fakatsız katkıları unutulmamalıdır! 

Bizim Cumaların, postmodern Silivri Engizisyonundaki tribün amigoluğu, tasfiyeye sol/liberal cenahtan verdikleri “yetmez ama evet” vizesi, Kıbrıs Türklüğüne yönelik Annan Kumpasına ;“Yes be annem” desteği, açılım ve akillik turları gibi  kimi yakın dönem mesaileri, hiç kuşkusuz gelecek kuşaklar tarafından tiksintiyle hatırlanacaktır! 

 

Hüseyin Özbek

Eserler/Kitaplar

HAKİMİYETİ MİLLİYE Mİ HAKİMİYETİ KÜLLİYE Mİ ANAYASA’YI CUMHURİYET ÖNCESİNE GÖTÜRMEK REJİM NE ZAMAN DEĞİŞTİ? SIRÇA KÖŞKÜN KIRILAN CAMI 31 MART’IN İNTİKAMI JÖN TÜRKLERDEN JÖN TÜRKİYELİLERE KENT BİLİNCİ Mİ ETNOFEODAL DAYATMAYA TESLİMİYET Mİ TÜRK SERMAYESİNDEN TÜRKİYELİ SERMAYEYE ÇANAKKALE CENTİLMENLER SAVAŞI MIYDI ? MİLLET MALIDIR TÜRK HALKI GAZZELİ GÖÇÜNE Mİ HAZIRLANIYOR ÜÇÜNCÜ ERMENİ DALGASI SINIRLARI ZORLARKEN TÜRK KİMLİĞİNİ TUTSAK ALAN BEDEVİ SOSYOLOJİSİ TARİHÇİLİK BAŞKA MEDDAHLIK BAŞKA ARAÇSALLAŞTIRILAN YARGI SİLAHA DÖNÜŞTÜRÜLEN HUKUK KONSOLOSLUK MAHKEMELERİNDEN SÖMÜRGE YARGISINA FETÖ’YE KİMLER YOL VERDİ DEMOGRAFİK ÇÖPLÜĞE DÖNÜŞTÜRÜLEN ZAVALLI ÜLKEM 101. YILINDA MÜBADELEYE BAKIŞ CUMHURİYET ŞEHİDİ UĞUR MUMCU “ÜÇ TARZI SİYASET”İ YENİDEN HATIRLAMAK ASKER DÜŞMANLIĞININ GENETİK ŞİFRELERİ NOEL KUTLAMASI MI ETNİK AYRILIKÇI MANİFESTO MU ZEYTİNDAĞI’NDAN GÜNÜMÜZE ÇÖLDE DEĞİŞEN BİRŞEY YOK KIZILCA GÜN GÜNEYDOĞUDAN ÖYKÜLER CUMHURİYET ŞEHİDİ NECİP HABLEMİTOĞLU YER EKSİ İKİ İHANETE ÖVGÜ YARIŞI ATTİLA OLMAYAN TÜRK TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİNE İNTİHAR SALDIRISI İHANET SİMGELERİNİ ANITLAŞTIRMANIN DAYANILMAZ SAKİLLİĞİ BİR BAŞKA AÇIDAN YEREL YÖNETİM STARBUCKS MU ZEMZEM Mİ BİLGE DİPLOMATIN ARDINDAN SİVİL ANAYASA MI EMİRNAME Mİ TÜRKİYE`NİN CUMALARI VAHDETTİN`İN 100.YIL RÖVANŞI KURTULUŞA LANET İŞGALE DAVET SİVİL SOSLU TAKUNYA ANAYASASI DEMOGRAFİK SUİKAST MADIMAK ASLINDA NE İDİ LOZAN’IN 100. YILINDA SEVR ÇAĞIRMA SEANSLARI MİLLİ MÜCADELENİN İSYAN MANİFESTOSU MANKURTLAŞIRSAN YOK OLURSUN KURTULUŞUN İLK ADIMINA SÜRÜLEN LEKE TAŞIYAN MI TAŞINAN MI KAZANÇLI DEPREM ÜZERİNDEN TOPLUM MÜHENDİSLİĞİ CUMALAR YİNE YANILTMADILAR 31 MART’IN DERİN KÖKLERİ ÇANAKKALE'Yİ DENİZDEN OKUMAK İSTİKLÂL MARŞI 102 YAŞINDA ÜÇ DEVRİM YASASI ÇÜRÜTÜLEN KURUMLARIN YANILTICI ALTERNATİFLERİ ÜZERİNE KARARGAHTA KUŞATILIP KIŞLAYA HAPSOLMAK POSTMODERN DERSİM HAREKATI BOZKURT ÖDÜLÜNDEN BOZKURT ÖDÜNÜNE DEPREM ÜZERİNDEN SURİYELİ PAZARLAMAK BAROLARIN SIĞINMACI SORUMLULUĞU JEOPOLİTİK İLE TEOPOLİTİK ARASINA SIKIŞMAK Mütareke Döneminin İşbirlikçileri Kuruluş Mimarisi CEMEVİ SALDIRISI NOTLARI Bağımsızlık belgesi: Lozan ZAHO ÜZERİNDEN TÜRKİYE `YE KUMPAS DOGA İLE KAVGA EDİLMEZ İŞGAL MECLİSİNDEN KURTULUŞ MECLİSİNE TERMİNOLOJİK ALIŞKANLIKTAN DÜŞÜNSEL TUTSAKLIĞA TÜRKLERİN KADERİNİ DEĞİŞTİREN “KADERİN ADAMI” Yüz yıllık Onur MİLLİ KURTULUŞUN GAZİ MECLİSİ BİR İHANET KRONOLOJİSİ RUSLARIN KILIÇ HAKKI NE ZAMAN İBADETE AÇILACAK TEKALİF-İ MİLLİYE DEVLETTEN PARA ALMAYAN ADALET BAKANI SURİYELİLER NASIL KALICILAŞTIRILIR MANDADAN EVVEL İSTİKLAL Dördüncü Bozgun Utancı Anıtlaştırma KUVVETLER AYRILIĞINA DÖNÜŞ İHTARI GÜLE GÜLE ÇAĞDAŞ NASREDDİN HOCA BENİ BURAYA GÖMÜN OĞLUM ÜŞÜR İKİNCİ SARISÜLÜK CİNAYETİ LOZAN ANTLAŞMASI'NIN 92. YILDÖNÜMÜ PROVASI YAPILAN ŞAHADET ŞAM’DA CUMA NAMAZINDAN ANKARA’DA CENAZE NAMAZINA 9 Haziran’da İnebolu’da olmak 7 HAZİRAN SEÇİMLERİ ÜZERİNE TÜRK SOLUNU SİYASAL KÜRTÇÜLÜĞÜN MARABASI YAPMAK SON UMUDUMUZ ANZAK BEYAZ PERDEDEN SIKILAN TAŞNAK KURŞUNU SÖMÜRGE SOLUNUN TURNUSOL KAĞIDI Ters Orantılı Etnik Denklem Türk Kalesi Yıkılırken MAĞDURİYET Mİ HUKUK TANIMAZLIK MI ORTA OYUNU ORTADAN KALDIRILIRSA SÖMÜRGE EKONOMİSİNİN SÖMÜRGE HUKUKU FLAMAN`IN KOYUNU SONRA ÇIKAR OYUNU ANAVATAN AHISKA VATAN TÜRKİYE AYDIN DOGAN MEDYADAN ÇEKİLİRKEN ŞEHİT KAYMAKAM KEMAL BEY PREVEZE Mİ İNEBAHTI MI TÜRK KOVULUNCA GERİDE TÜRKİYE KALIR MI ÜÇÜNCÜ TAŞNAK TAARRUZU TAHSİN ÇAVUŞ `UN ÖLDÜĞÜ GÜN KEREM`İN DÜDÜĞÜ AMA ÖLMEMİŞ DEĞİL Mİ BABA SEN ÇÜRÜMENİN RESMİNİ YAPABİLİR MİSİN ABİDİN? Kürdistan bayrağını göndere ve sineye çekenler –çektirenler – üzerine fütürist bir deneme İMAJ BOZULMASI YA DA “EROL TAŞ” LAŞTIRMA HÜSEYİN MASKELİ YEZİTLİK Ya da ALMAN ALEVİLİĞİ İHTİHAR BELGESİNİ YIRTAN MECLİSTEN ARDINDA İNTİHAR MEKTUBU BIRAKAN MECLİSE SENİN VATANIN NERESİ ? KIRIKÇI İSMAİL AĞA ÜÇÜNCÜ BALKAN BOZGUNU DAYATMASINA HAYIR MANİCİ BAŞI LOZAN ANTLAŞMASI `NIN 93. YILDÖNÜMÜ GÜL DESTİ GÜLÜM DESTİ ODUNUN KURUSU SUYUN DURUSU İSTANBUL BAROSU LAİKLİK PANELİ TOPLUM MÜHENDİSLİĞİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI KERKÜK BARZANİ’YE HOYRATLAR BİZE Mİ? CHP ’NİN YERİNE TAKLİDİ Mİ KONDU? MEZHEP MAKYAJLI ETNİK STRATEJİ UYUM MUCİZESİ Din Makyajlı Etnik Strateji AYRIŞMA DİNAMİĞİ NASIL İMAL EDİLİR SECCADEYİ İSLAMIN KABE’ SİNDEN KAPİTALİZMİN KABE’SİNE ÇEVİRMEK TÜRK ULUSUNU YENİDEN ERGENEKON’A KAPATMAK Postmodern Açılımın Turfanda Meyvesi MEHMET’İ HANGİ KURŞUN ÖLDÜRDÜ  TÜRKİYE’NİN SERMAYESİNDEN SERMAYENİN TÜRKİYE’SİNE İngilizce Ninnilerle (Uyutayım seni, büyüteyim seni, eğiteyim seni...) 90. Yılında Lozan İngilizce Ninnilerle
Yol Tarifi